blog

Wat is een podcast?

Written by Glenn De Wilde | Jan 31, 2024 5:21:29 AM

Steeds meer en meer horen we het woord "podcast" vallen. Maar wat is een podcast nu juist? De definitie die we online tegenkomen, beschrijft een "podcast" als volgt:

Een podcast is een geluidsbestand dat je kunt streamen of downloaden op je smartphone. De inhoud bestaat uit een ‘radio-achtig’ programma over een thema. Podcasts zijn on demand: je luistert ze waar en wanneer het jou uitkomt.

Het is net dat "on demand" aspect dat belangrijk is bij podcasts. Je luistert waar en wanneer je zelf wil. Bijvoorbeeld in de auto naar je werk, in de trein of de bus, tijdens het sporten, tijdens huishoudelijke taken, of gewoon als je relaxed in de zon ligt op vakantie. En dat hoeft echt niet altijd op je smartphone. Tegenwoordig zijn de bekende podcast platformen zoals Spotify, Apple Podcast en YouTube ook beschikbaar op bijvoorbeeld een smart-tv, smart speaker of laptop. Het is wel zo dat 95% van de luisteraars het liefst hun iPhone of Android telefoon gebruiken.

Podcasting is de afgelopen jaren enorm gegroeid en is een van de snelst groeiende mediakanalen. Podcasts winnen jaar na jaar aan populariteit. Het is een fantastisch middel om waardevolle content te bieden aan je publiek en hen te betrekken bij je merk. In 2021 consumeerde 20% van de Vlaamse internetgebruikers maandelijks een (of meerdere) podcast(s). In 2018 was dit nog maar 12%.

Met de toenemende populariteit van podcasts hebben ondernemers geleidelijk de waarde van dit medium erkend, niet noodzakelijkerwijs als een vervanger van traditionele marketinginstrumenten, maar meer als een aanvullende component binnen een uitgebreide en divers samengestelde contentmarketingstrategie. Dit is te danken aan het unieke vermogen van podcasts om inhoudelijke diepgang te bieden, een manier om (potentiële) klanten op een betekenisvolle manier aan een bedrijf te verbinden. In tegenstelling tot e-mails, folders, of advertenties op radio en televisie, biedt een podcast de mogelijkheid voor de doelgroep - de luisteraars in dit geval - om bewust tijd en aandacht te besteden. Je creëert een nieuw momentum waarop je je doelgroep kan bereiken. Met geen enkel andere vorm van content kan je een doelgroep bereiken als ze bijvoorbeeld in de auto zitten of als ze aan het sporten zijn.